Cea mai vestică staţie feroviară a României, poarta de intrare în ţară a celor mai importante trenuri internaţionale, Timişoara, ne întoarce cu zeci de ani în urma ţărilor din vestul Europei. „Bine aţi venit în România, daţi-vă ceasurile în urmă cu 50 de ani!” E mesajul pe care îl transmitem celor ce vin să ne viziteze ţara. Ca să vă faceţi o idee despre cum ar trebui să arate o gară ca să-i atragă pe turişti, în al doilea episod al campaniei „România cu încetinitorul” facem o paralelă între gara din Timişoara şi cea din Milano.
Cătălin Bălan, reporter Digi24: „După câte vedeţi, principala poarta de intrare în ţară este aproape goală. Aici ar trebui să fie un flux permanent de trenuri, dar şi de turişti, bineînţeles! Vorba melodiei celebrei formaţii Phoenix: Nu pot să cred, suntem în Timişoara!
Prima gară din Timişoara a fost construită acum 118 de ani. Anii 70 au adus actuala înfaţişare a gării şi tot atunci s-au făcut şi ultimele investiţii capitale aici.
Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Pare o adevarată aventură să aştepţi pe acest peron. Se pot desprinde în orice moment bucaţi din acest acoperiş!”
Marcela Păcurariu locuieşte din 1973 în blocul din vecinătatea gării. S-a obişnuit cu zgomotul trenurilor, iar acum devine nostalgică, pentru că îl aude tot mai rar.
„Pe vremea aceea, fără gară, fără trenuri, parcă nu exista viaţă. Timişoara aduna foarte multă lume. Acum vezi foarte rar călători, nu de la toate trenurile, gara am văzut că începe să se folosească şi la altceva. De exemplu casa de bilete unde mergeam, linia Reşiţa, acum este un magazin”, spune Marcela Păcurariu.
În 2014, Regionala de Călători CFR Timişoara a început reabilitarea din fonduri proprii. Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Reparaţii clădire călători şi pardoseli şi holul caselor de bilete, staţia CFR Timişoara Nord. Lucrările trebuiau terminate în septembrie 2017. Aţi văzut cum s-a lucrat şi în ce stadiu sunt! Urmează nişte scări... pe uşa asta nu ştiu cum ar putea să intre cineva! Sau să urci aşa? În urmă cu jumătate de oră i-am întâlnit pe muncitori, acum pleacă! Aici e sala de aşteptare! Nu lucrează nimeni. Aţi văzut muncitorii, au plecat. Doar schele şi e un spaţiu de depozitare”, spune Cătălin Bălan, reporter Digi24, aflat la fața locului.
4 mil. lei s-au cheltuit pentru reparaţii ale faţadelor, igienizare şi holurile caselor de bilete.
Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Cum sunt spălate vagoanele aşa se face şi renovarea gării din Timişoara Nord! Tot acest peron este stricat, nu s-a mai lucrat deloc la reabilitarea lui, însă se fac lucrări de suprafaţă: se dă o mână de var, se mai pune un geam!”
„Cam dificil, aşa, accesul de la o linie la alta”, spune un călător.
„Nu prea e aşa grozavă. Ar trebui ca Timişoara să fie unica din ţară de la noi”, spune un altul.
Guvernul anunţa în primăvară un program european de reabilitare pentru gările din ţară. „Optzeci şi şapte de milioane pentru 46 sau 47 de staţii, în funcţie de mărimea lor”, precizează Alexandru Simu, directorul Regionalei de Călători CFR.
Proiectele sunt ambiţioase, deşi până acum nu s-a schimbat nimic. Clădirea gării va fi îmbrăcată în sticlă, promite şeful regionalei CFR. În 2021, Timişoara va fi capitală culturală europeană.
„Până în 2021, fiind Capitală culturală, sper să îi schimb faţa. Toate peroanele să fie înălţate la scara vagonului, se schimbă tot, totul va fi nou. Nu poţi să ai gară care să spui că e "wow" dacă nu o faci de nouă! Cum de nouă nu se poate face, încercam sa o upgradăm”, spune Alexandru Simu, directorul Regionalei de Călători CFR.
Cum arată o gară „Wow”
De exemplu, Gara din Milano, a doua ca marime din Italia, este cu adevarat "wow".
Sergiu Balaban, corespondent Digi24 în Italia: „Mă aflu în una din cele mai mari şi mai importante gări din Europa, sunt în gara centrală din Milano. Ca să vă puteţi da seama cât de circulat este acest loc, imaginaţi-vă că în fiecare zi, toţi locuitorii oraşului Timişoara, plus încă 60.000 de persoane, trec prin acest loc. În fiecare an, 120 de milioane de persoane trec pe aici, prin gara centrală din Milano. Asta înseamnă de două ori populaţia Italiei”.
600 de trenuri circulă zilnic prin gara din Milano, aflată chiar în centrul oraşului. Staţia feroviară este legată de aeroporturi, metrou şi transport extraurban.
„După cum vezi, călătorii vin aici şi îşi iau bilete, apoi compania noastră îi duce la aeroport. Orio Al Serio, Linate şi Malpensa. Trei aeroporturi. De obicei aici este destul de aglomerat, pentru că oamenii îşi încep călătoria cu noi”m explică un angajat.
Sunt şi români în gara din Milano, dar nu toţi călătoresc.
- Ce muncă faceţi voi?
- Cerşim, foarte frumos! Deci, ne ducem la oameni, îmbrăcate frumos, machiate, rujate şi le cerem bani pentru bilet, înţelegi?
- Câţi bani?
- 70-80 de euro, putem cere şi 100.
- Şi nu se iau turiştii de voi?
- Nu, ia vino!