„O să trebuiască să îl procesez și sper ca în curând să fac un fel de concluzie, de data aceasta nu preliminară, ci definitivă a proiectului”, explică Daniel Tellman.
La începutul săptămânii, Daniel Tellman a oprit expunerea ultimului aparat de fotografiat montat deasupra unui șantier alături de alte 10 astfel de camere. Timp de 328 zile pe hartia fotografic[ s-a imprimat evoluția lucrărilor efectuate în acea zonă, iar acum s-a văzut și rezultatul.
„Clădirea aceasta s-a construit de la nivelul mezaninului până la ultimul nivel în ultimele trei sute și ceva de zile. Expunerea este pe același negativ lăsând să se vadă atât traseul soarelui, sau al norilor, a zilelor înnorate cât și dinamica primelor 328 de zile ale construcției”, povestește Tellman.
Un astfel de aparat poate fi confecționat dintr-o o cutie de orice formă sau mărime. Este nevoie de o gaură de ac care joacă rolul lentilei și o bucată de hârtie pe care să se proiecteze imaginea din exterior în interior. Pentru ca imaginea să poată fi imprimată este nevoie de un negativ fotografic.
„Principul pe care funcționează aparatele acestea este: prin gaura aceasta mică intră lumina în aparat, iar în interior un negativ fotografic, pe care după aceea se imprimă printr-un procedeu optic relativ simplu, exteriorul”, povestește arhitectul.
Ideea după care funcționează aparatele era folosită în antichitate.
„Principiul camerei obscure vine la noi din antichitatea chineză și antichitatea greacă, trecând prin Evul Mediu arab, prin Renașterea intaliană și culminând cumva cu Revoluția Industrială ca și desăvârșire tehnică. Este important cât de luminos este afară ca să se determine cât de mult se expune în interiorul camerei”, continuă Tellman
Pe cât de vechi este principiul, pe atât de mici sunt și costurile necesare confecționării unui aparat de fotografiat.
„În acest mod eu surprinde trecerea timpului în mod diferit față de fotografia tradițională. E o pasiune ieftină, e și o regulă după care funcționez eu, de așa natură încât să nu investesc mulți bani în aparate, să nu îmi pară rău dacă cumva se fură sau se pierd”, adaugă timișoreanul.
Artistul a investit în jur de 900 de lei în cele 11 aparate de fotografiat folosite în proiectul început anul trecut. Fotografiile vor putea fi admirate în curând într-o expozitie
Reporter: Angela Novăcescu
Operatori: Mihai Pop și George Ștefăniță