Potenţialul sectorului auto este uriaş, spun constructorii. A avut anul trecut vânzări totale de 18 miliarde de euro, iar peste 12,6 miliarde de euro sunt încasările fabricanţilor de componente, care livrează atât în România, cât şi peste hotare.
„Căutăm în permanenţă noi investitori, pentru componente care nu se găsesc în România. Vorbim despre producători de componente din plastic, piese din fier forjat pentru partea de mecanică, arcuri de suspensie”, spune Nicolas Maure, preşedintele Dacia.
Pentru Dacia, majoritatea componentelor sunt produse în România.
„Dacă vorbim de vehicule, suntem la 80%. Dar pentru partea de mecanică, proporţia este de 60%. Deci, sunt mai multe oportunităţi pe partea de mecanică”, spune preşedintele Dacia.
Pe lista furnizorilor locali pentru Dacia şi Ford se numără 158 de firme care fac parte din grupuri internaţionale.
De exemplu, anvelopele vin de la de la Continental şi Pirelli, cablajele auto şi interioare de la Draxlmaier, masele plastice de la Faurecia, ştergătoarele de parbriz de la Federal Mogul, iar modulele electronice de la Bosch. Dintre producătorii români, Rombat şi Caranda furnizează baterii, iar cei de la Ronera - componente tehnice din cauciuc.
România este curtată de un nou investitor în producţia de autoturisme, după ce a ratat şansa de a-i atrage pe cei de la Daimler şi Jaguar. Noul producător ar putea veni din Asia.
„Sper să nu avem şi un al treilea rateu”, spune Constantin Stroe, preşedintele ACAROM.
Pentru noi investiţii, inclusiv din partea Dacia, este nevoie de autostrăzi. Cum Sibiu-Piteşti a rămas pe hârtie, autorităţile promit o a treia bandă reversibilă pe Valea Oltului.
„Cei 25 de kilometri ajută, dar nu rezolvă problema unui trafic fluent pe acest tronson. E riscant pe breteaua asta să stai - muntele în stânga, mai avem şi un gard de plasă de sârmă şi mai vezi că scrie acolo: cad pietre!”, spune Constantin Stroe.
În prezent, în industria auto din România lucrează peste 200.000 de oameni, în aproximativ 600 de companii. Potrivit constructorilor, marile avantaje de la noi sunt costurile mai reduse ale forţei de muncă şi ale energiei, în comparaţie cu restul Europei.