În ultimele luni, aparatului i s-a făcut reclamă la televizor şi în mediul online. Fabricanţii le promit românilor că aparatul poate să scadă consumul de carburant al maşinilor chiar şi cu 30 la sută. Nu trebuia decât să fie introdus în priza de 12 volţi a maşinii. Costă 200 de lei, comanda şi plata se fac online, iar aparatul se livrează doar prin curier.
„Am primit foarte multe reclamaţii. Acest aparat este produs în Statele Unite ale Americii, dar a ajuns în Europa printr-o firmă de curierat din Bulgaria. Prin urmare, nu putem să returnăm aceste produse atunci când le cumpărăm”, a declarat Laura Pascu, reprezentant al Centrului European pentru Protecţia Consumatorului.
90 de persoane au reclamat aparatul, în ultimele două luni. Alţii s-au prezentat la service-uri. Credeau că problema e la maşina lor, nu la aparatul cumpărat de pe internet. Mecanicii le-au explicat: aparatul nu e altceva decât un rezistor electric cu bec, care consumă din bateria mașinii.
„Nu există astfel de dispozitive omologate în industria auto. Ar fi fost o descoperire absolut istorică, de care am fi aflat cu toţii. Costurile unui astfel de dispozitiv ar fi fost de mii de euro şi toţi producătorii auto ar fi cumpărat un astfel de patent”, a spus Cristian Muntean, preşedintele Societăţilor de Service Independente.
Și totuși, aparatul se vinde și astăzi. Vânzarea nu se face în magazine, iar clientul nu se întâlneşte direct cu vânzătorul.
Reporter: Se poate testa înainte să îl cumpăr?
Operator teleshopping: Nu o să vă lase. Dacă nu sunteţi mulţumit, puteţi să îl returnaţi. Aveţi 15 zile pentru acest lucru. Are trei luni garanţie.
Există însă şi comercianţi care recunosc că sunt probleme.
Reporter: Mai aveţi în stoc acel dispozitiv care reduce consumul de carburant?
Operator teleshopping: Nu.
Reporter: Nici nu aduceţi?
Operator teleshopping: Nu, pentru că nu au fost mulţumiţi de produs.
Sunt mulţi şoferi care se amuză pe seama colegilor din trafic care au crezut în puterea aparatului.
Inclusiv Poliţia Română a început verificări, dar anchetatorii români vor trebui să colaboreze cu omologii bulgari pentru a da de cei care se ocupă de importul şi livrarea produsului.