În ultimele două luni, de la anunţarea falimentului companiei Astra, asigurările RCA s-au scumpit în medie cu 20 de procente. Creşterile au fost în unele cazuri mult prea mari pentru şoferii care au maşini cu motoare mari şi care au avut şi incidente în trafic.
„200% chiar. Sunt creşteri şi de 200%”, spune Sergiu Berceanu, director broker de asigurări.
De la 1 ianuarie, companiile de asigurări trebuie să aplice standardele financiare cerute de Comisia europeană. Adică trebuie să pună deoparte mai mulţi bani pentru plata daunelor. Asta va pune şi mai mare presiune pe firmele care vor încerca să facă rost de o parte din finanţare prin scumpirea asigurărilor. Sfatul brokerilor este să cumpăraţi poliţe pentru un an întreg, de preferat până la sfârşitul anului.
„E posibil ca din două poliţe de 6 luni să plătim un 20-30% mai mult faţă de emiterea unei poliţe direct pe un an de zile”, explică Sergiu Berceanu.
Jumătate din cele zece companii care vând poliţe RCA au anunţat deja Autoritatea de Supraveghere Financiară că vor creşte tarifele de anul viitor. Falimentul Astra a lăsat peste 3.100 de clienţi cu maşinile lovite şi fără despăgubire. Fondul de Garantare nu poate face plăţile până la confirmarea falimentului Astra în instanţă.
„Avem de o lună-de două luni maşinile în service. Aşteaptă să vedem cine le plăteşte...le plătesc clienţii? Că Astra nu le mai plăteşte deocamdată. Că eu dacă repar maşina acum şi banii mi-i iau la primăvară...”, spune Dan Barbu, proprietar service.
Radu Mustăţea, care a fost timp de cinci ani director al companiei Astra, spune că ASF este vinovată de situaţia în care se află aceşti şoferi. Trebuia numită o companie care să preia imediat toate daunele, spune el.
„Total nepregătită a fost această acţiune. Nu poate Fondul să facă, nu a fost pregătit. Dovadă că nici acum, după o lună şi ceva, ei nu au constatator decât în vreo 12 judeţe”, a declarat Radu Mustăţea.
Autorităţile ridică din umeri şi când vine vorba de alte două posibile falimente la Carpatica şi Euroins.
„Nu am luat în calcul un plan de avarie. ASF are instrumentele necesare pentru a putea controla acest proces”, susține Florin Golovatic, director supraveghere ASF.
Acţionarii Euroins trebuie să aducă 200 milioane de lei în companie, iar Carpatica vrea să atragă un investitor strategic până în luna decembrie.