Directorul RATB admite că parcul auto al Regiei nu a fost niciodată într-o stare atât de proastă. Nu mai puţin de 400 din cele 2.000 de vehicule sunt trase pe dreapta din cauza defecţiunilor.
„300 de autobuze, vreo 80 de tramvaie. Din ce motiv? Lipsa pieselor. De ce lipsă piese? Lipsa banilor”, motivează Vincenţiu Antonescu, directorul general al RATB, faptul că aproape 400 de vehicule nu funcţionează.
„Parcul a ajuns, în momentul de faţă, la limita minimă în ceea ce priveşte siguranţa circulaţiei. Lipsa consumabilelor precum ulei, filtre... Lista e lungă şi poate continua la nesfârşit”, spune Marius Irimia, lider de sindicat.
Întreţinerea parcului auto costă 20 de milioane de lei anual. Regia susţine că nu are cu ce să cumpere piesele pentru maşinile stricate şi cere mai mulţi bani de la Primăria Capitalei.
„Noi am făcut nişte propuneri către Consiliul General pentru o subvenţie pe 2015 de 600 de milioane. Există o propunere din partea lor, de 529 de milioane. Punerea pe picioare a parcului prognozat este aproape imposibilă”, mai spune directorul general al RATB.
Ca să aibă pe ce să muncească, şoferii şi vatmanii vin lunar cu bani de acasă pentru piesele lipsă. Liderul de sindicat Marius Irimia spune că şoferii cheltuie, în medie, 200 de lei, din bugetul familiei.
Cei care nu sunt dispuşi să achite piesele din propriul buzunar sunt trecuţi ca rezerve. Iar asta înseamnă că primesc doar 80% din salariu.
Ca să facă rost de bani, conducerea RATB se gândeşte tot mai serios la majorarea tarifelor. Un bilet ar urma să coste 1,80 lei, în loc de 1,30 lei, cât e în prezent. Unii călători nici nu vor să audă.
Directorul RATB spune că ultima majorare s-a făcut în 2010. Dacă ar obţine banii necesari pentru piese, maşinile defecte ar putea fi reparate în cel mult 90 de zile.