Peste 500 de milioane de euro vor cheltui partidele politice în cele două campanii electorale din acest an. Estimarea aparţine celor de la Institutul pentru Politici Publice. Partidele mari, care înregistrau cele mai mari cheltuieli şi datorii în campanii, noua lege este o gură de oxigen. Ultimele alegeri locale şi parlamentare, cele din 2012, au lăsat partidele mari cu datorii de peste 50 de milioane de lei, arată IPP.
Adrian Moraru, director adjunct IPP: „Dacă ești totuși un partid nou cu ambiții naționale cu siguranță ești cumva dezavantajat. Este în neregulă în momentul de față lucrul asta. Dacă ne uităm pe bilanțul principalelor partide, din 2012 încoace, ele terminau cu datorii către furnizori de peste 10 mil de ron, în fiecare an.”
Luminiţa Adam, UNPR: „Ar putea avantaja un partid mare, gândindu-ne că un partid mare are mai mulţi membri şi are posibilitatea să obţină mai multe mandate în alegeri. Însă, o mobilizare foarte bună a unui partid mic poate să însemne acelaşi lucru.”
Liderii unor formaţiuni mici au mai sesizat o problemă. Una legată de transparenţa decontării sumelor cheltuite în campanie. Potrivit legii în vigoare, Autoritatea Electorală Permanentă va rambursa, de la stat, banii folosiţi pentru alegeri, în baza procentelor obţinute.
Marton Arpad, deputat UDMR: „Finanţarea campaniei electorale va fi netransparentă şi deschide calea la cumpărarea candidaţilor. ”
Adrian Moraru, director adjunct IPP: „Aceste decontări, foarte probabil, nu vor fi transparente. Vrem să vedem dacă nu cumva se va cumpăra publicitate la o publicație deținută chiar de unul dintre membri partidului și publicitatea nici măcar nu va fi la prețul corect sau nu va avea nicio justificare. Deci nu putem să decontăm orice fără să se știe public ce se decontează, mai ales că nu există criterii de oportunitate.”
Analiştii politici sunt convinşi că partidele vor găsi schema prin care să ocolească limitările decontărilor impuse de lege.
Alexandru Radu, politolog: „Decidenții politici preferă în continuare formula hibridă - și finanțarea publică și finanțarea de stat și ne putem gândi că tocmai pentru ca o astfel de formulă menține capacitatea actorilor electorali de a găsi surse alternative de finantare.”
Potrivit noilor reglementări, cheltuiala în campanie este rambursată de la bugetul de stat, în cel mult trei luni de la alegeri, în funcţie de numărul de voturi obţinute. În campanie, partidele pot face rost de bani de la donatori sau candidaţi, iar aceştia din urmă se pot împrumuta de la persoane fizice sau bănci.