Ministerul Justiției: Proiectul de lege privind Roșia Montană e neconstituțional
Președintele Senatului, Crin Antonescu, a spus astăzi că Parlamentul nu va lua în discuție proiectul de lege al Guvernului privind exploatarea minieră de la Roșia Montană, decât dacă Ministerul Justiției girează pentru el.
„Păi eu nu înțeleg cum a plecat proiectul fără avizul Ministerul Justiției. Știu, de exemplu, de la Varujan Vosganian, ministrul Economiei, că domnia sa, care nu se afla în țară la momentul avizării, a lăsat dispoziții clare secretarului de stat Ciocănea (Adrian Ciocănea – n.r.) pentru aviz cu observații. Nu a intrat pe circuitul parlamentar, dar, fără avizul ministrului Justiției, vă pot spune că dacă nu are avizul ministrului Justiției, ceea ce eu nu vreau să vă contrazic, că păreți mai informat strict pe speță, dar dacă nu are avizul ministrului Justiției, cred că nici nu putem să-l luăm în discuție”, a declarat președintele Senatului.
Ministerul Justiției consideră, în criticile care se întind pe 18 pagini, respectiv observațiile la „proiectul de Lege privind unele măsuri aferente exploatării minereurilor auro-argintifere din parimetrul Roșia Montană și stimularea și facilitarea dezvoltării activităților miniere în România”, că acest contract, între statul român și Roșia Montană Gold Corporation, nu trebuie reglementat prin lege. Legile au un caracter general și reglementează chestiuni importante pentru țară, nu relații contractuale între două entități, chiar dacă una dintre ele este statul român iar cealaltă o companie privată, se arată în documentul MJ, datat în 13 august.
„Legea, ca act juridic al Parlamentului este necesar să reglementeze relații sociale generale ori să ratifice acorduri internaționale, iar nu să valideze înțelegeri punctuale între organe executive ale statului cu persoane juridice de drept privat”, precizează experții Ministerului Justiției în avizul transmis ministrului delegat pentru proiecte de infastructură și investiții străine, Dan Șova.
Experții mai cred că legea propusă pentru avizare este neconstituțională, întrucât implică Parlamentul în relațiile contractuale dintre două părți.
„Parlamentul, în contextul dezbaterii proiectului poate aduce orice fel de modificare textului, găsindu-se în situația de a dezbate un act individual, autoritatea legiuitoare ajunge să exercite atribute ale puterii executive”, se subliniază în documentul MJ.
Abonându-te la Newsletter primești sinteza celor mai bune informații, articole și interviuri exclusive publicate de digi24.ro
În astfel de situații, Curtea Constituțională a intervenit și a constatat existența unor conflicte de natură constituțională între puterile statului. Experții mai constată că inițiatorul, Ministerul Proiectelor de Infrastructură, introduce termeni confuzi, care ar putea pune statul în poziția de a pierde chiar controlul asupra a ceea ce se întâmplă la Roșia Montană. Aplicată în această formă, legea ar putea implica investitorul privat în efectuarea de exproprieri în zonă.
„În ceea ce privește calificarea interesului public național ca fiind „deosebit” apreciem că aceasta ar trebui reanalizată, deoarece nu face altceva decât să genereze confuzie, respectiv, dacă pentru proiectele de interes național expropriator este statul, atunci pentru cele de interes „deosebit” nu se mai poate determina cine este”, se arată în avizul Ministerului Justiției.
Avertisment: ANRM, practic înlocuit în activitatea de gestionare a resurselor minerale
Juriștii mai atrag atenția că, prin stabilirea faptului ca licența de exploatare să fie prelungită odată la 20 de ani, statul poate pierde controlul asupra modului în care se face exploatarea: A ridica perioada de prelungire la 20 de ani ar însemna că ANRM să verifice această activitate o dată la 20 de ani, ceea ce nu corespunde art. 136, al. 2 din Constituție, potrivit căruia proprietatea publică este „garantată și ocrotită prin lege”.
Ministerul Justiției avertizează că textul de lege dă dreptul investitorului să decidă singur dacă vrea să își extindă perimetrele de exploatare.
„Modificarea, fie a perimetrului care ar face obiectul licenței, fie a unora adiacente, la cererea titularului este de natură să înlocuiască practic ANRM în activitatea de gestionare a resurselor minerale, deoarece titularii ar ajunge să strabilească între ei sau unilateral, perimetrele de care au nevoie”, subliniază Ministerul Justiției.
Pentru a fi validat, proiectul de lege are nevoie de avizul a încă 10 ministere și autorități de stat, cu atribuții legale în această materie.
Astfel, în documentul Ministerului Justiției se subliniază: „Cu privire la solicitarea de aviz din cadrul adresei cu care a fost transmis proiectul la Ministerul Justiției, precizăm că (...) pentru avizul de legalitate proiectele de acte normative este necesar să fie trimise în original „numai după obținerea tuturor avizelor autorităților publice interesate în aplicare”, respectiv, nu numai cele care sunt trecute în Expunerea de motive, ci și cele ale căror aviz al arătat că este necesar”.
„Prin urmare, că transmitem observațiile noastre cu privire la proiectul de Lege propus pentru a reanaliza măsurile preconizate în raport cu aceste observații și ne rezervăm dreptul ca, la data retransmiterii proiectului să întreprindem o nouă analiză conform procedurii”, se arată la finalul documentului semnat de secretarul de stat Florin Aurel Moțiu, pentru ministrul Justiției, Robert Cazanciuc.
Proiectul de lege privind exploatarea de la Roșia Montană a dus la declanșarea unei serii de proteste, în ultimele zile, în Capitală și alte orașe din țară, dar și din afara României.
Citiți documentul integral, aici.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News