Specialiştii spun că elevii obligaţi să facă teme mai mult de o oră şi jumătate pe zi aveau performanţe şcolare mai scăzute. Darian Gal are nouă ani şi este printre primii din clasă. Doar anul trecut a mers la patru concursuri şcolare unde a obținut punctaj maxim. Colegii lui Darian se plâng însă că volumul de muncă e tot mai mare de la un an la altul.
„Durata temelor a crescut. În clasele mici temele durau o oră jumate, două ore și acum pot ajunge și la trei ore”, a spus un elev. „E stresant. Totul. Toată lumea trage de mine”, a spus un alt elev.
Profesorii au întotdeauna explicaţii pentru munca suplimentară pe care trebuie să o facă elevii lor. „Cu cât ei vor exersa mai mult acasă, cu atât vor dobândi și vor consolida mai bine aceste noțiuni”, a spus profesorul Florian Hava, directorul şcolii Dacia din Oradea. „La materiile științifice un copil ar trebui să lucreze pe zi cam două ore pentru a obține performanță”, a spus profesoara Diana Curilă.
Şi părinţii insistă în privinţa studiului de acasă. Unii angajează meditatori, alţii îşi supraveghează copiii îndeaproape. „În jur de două ore, după-amiaza mai lucrăm împreună. Are caiete speciale”, a spus un părinte. „Părinții s-au obișnuit cu acest volum mare de teme. De ce? Pentru ca cei pe care îi au ei ca urmași să fie cu o treaptă mai sus decât au fost ei”, a spus psihologul Alin Creţu.
Specialiştii atrag însă atenția că, aşa cum se întâmplă de cele mai multe ori, ce e mult strică. „După o oră funcționarea cognitivă începe să scadă, scade capacitatea de concentrare și mobilizare a atenției”, a spus Corina Lupău, psiholog.
În ciuda temelor multe, elevii români au rămas la coada clasamentului la testele PISA, susţinute în 2012 de copiii din 65 de state ale lumii. În Olanda şi Finlanda, ţări aflate pe primele locuri la nivel european, nu se dau, deloc, teme pentru acasă.